۰

ارزش تکنولوژی

یک متخصص جامعه شناس با تاکید بر اینکه ارزش های اخلاقی و تکنولوژی باید با یکدیگر ترکیب شوند، گفت: یکی از دلایلی که فعالیت های انسان دوستانه کمتر مورد توجه قرار دارد؛ این است که افراد در بسیاری از موارد در بوجود آوردن تکنولوژی نقشی ندارند و هنگامی که  وارد فضای تعاملی انسان ها می شود بر اخلاق و رفتار آن ها سلطه پیدا می کند.

 با توجه به اینکه ایرانی ها به تعارف هایی که در بعضی مواقع هم باعث معذب شدن دیگران می شود، شهرت دارند اما وقتی که تکنولوژی وارد زندگی آنها می شود، به یکدیگر توجهی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: با وجود آموزه های اخلاقی ایرانی ها (مانند انسان دوستی، نوع دوستی، احترام به دیگران) با هر ایده و مذهبی که دارند اما متاسفانه این آموزه ها مورد استفاده قرار نمی گیرند و اغلب افراد فکر می کنند که توجه به این آموزه ها و انجام آن باید بدون وجود تکنولوژی باشد. در صورتی که اخلاق و تکنولوژی باید در کنار هم انجام شوند.

این جامعه شناس یادآور شد: به طورکلی ایرانیان به نوعی تولید کننده تکنولوژِی هستند اما متاسفانه تولید کننده فرهنگ تکنولوژی نیستند و باید به این مسئله توجه زیادی در سطح کشور شود. بنابراین برای بالا بردن درک عمومی درباره فعالیت انسان دوستانه رسانه های مکتوب، غیر مکتوب و به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری می توانند با ایجاد برنامه هایی ارزش های اخلاقی را با تکنولوژی ترکیب کنند.

بیات تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم که هر کشوری فرهنگ و هنجارهای خاص خود را دارد و مردم ما هم باید با توجه به رسم و رسوم، فرهنگ و هنجارهای خود با دیگران برخورد کنیم. همچنین برای ترویج فرهنگ انسان دوستانه باید رفتار های خودخواهانه را کنار بگذاریم.

وی با بیان این مطلب که توجه به رفتارهای انسان دوستانه در شرایط مختلف تغییر می کند، خاطرنشان کرد: در شرایط عادی توجه به دیگران و رفتارهای انسان دوستانه بسیار کمرنگ می شود و برعکس آن در شرایط خاص مانند زلزله وقتی هم نوعان را می بینیم که با درد مواجه شده است، چه بسا برای کمک به یکدیگر از خود بگذریم که باید این نوع دوستی و انسان دوستی را در شرایط عادی هم انجام دهیم.

این جامعه شناس در پایان تاکید کرد: برای رسیدن به فعالیت انسان دوستانه و ترویج آن در کشور احتیاج به یک بازسازی و نوین سازی آموزه های دینی و اخلاقی است و باید سعی کنیم که این موضوع در کشور رواج پیدا کند.

گفتنی است؛ 19 آگوست برابر با 29 مردادماه روز جهانی انسان دوستی نام گرفته است. اختصاص دادن این روز راهی برای بالا بردن درک عمومی درباره ی فعالیت های جهانی انسان دوستانه است.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی