۶ مطلب توسط «علی پرورش» ثبت شده است

۰

برترین پند

مصاحبه ای با خدا


در رویا دیدیم که با خدا حرف میزنم ،

او از من پرسید ( ایا مایلی ازمن جیزی بپرسی ؟)

گفتم :(اگر وقت داشته باشید ...)

لبخندی زد و گفت :

(زمان برای من تا بینهایت ادامه دارد ،جه پرسشی در ذهن تو برای من است ؟)

پرسیدم :(چه چیزی در رفتار انسان ها هست که شمارا شگفت زده می کند ؟)

پاسخ داد :

۰

بهترین لپ تاپ های 2015

خرید یک کالای دیجیتال آن هم از دسته لپ تاپ ها در میان انبوهی از برندها و مدل ها کار نسبتاً وقت گیر و خسته کننده ای خواهد بود اگر به درستی راهنمایی و مشاوره در اختیار نداشته باشید! مدل های گوناگون با طیف های وسیعی از قابلیت ها و مشخصات در انتظار انتخاب آگاهانه بر مبنای بودجه شما هستند. ما در شهرسخت‌افزار به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین مدل را بر اساس بودجه خود انتخاب کنید. 

۰

چگونه بر ترس خود غلبه کنیم

روانشناسان ترس را اینطور معنا می کنند: پدیده ترس هر چند که یک غریزه طبیعی است که در انسان از همان بدو تولد وجود دارد، اما هر گاه به دلیل تغییراتی که در شدت و نوع آن بوجود می‌آید از حالت عادی خارج شود.

۰

مدیریت زمان

شاید عجیب باشد، اما مشهور ترین تکنیک مدیریت زمان و افزایش بهره وری در دنیا توسط فردی پایه گذاری شده است که پس فارغ التحصیلی از کالج، شدیدا معتاد به هروئین بوده و تا ۳۵ سالگی ۳۵ شغل رسمی را تجربه کرده است. دیوید آلن ۶۹ ساله که جزو بهترین مشاوران افزایش بهره وری در دنیا شناخته می شود، در سال ۱۹۸۰ موفق می شود تا فرآیندی را برای برنامه ریزی فعالیت های مدیران شرکت لاکهید که در حوزه ی نظامی و فضایی فعالیت می کند، ترتیب دهد. او این فرآیند را به مرور تکمیل می کند و در نهایت تکنیکی را با نام Getting Things Done یا به اختصار GTD ارائه می کند که باعث شهرتی جهانی برایش می شود.

ایده اصلی این تکنیک بر این مبناست که شخص ابتدا باید کارها را از ذهن خود خارج و آنها را ثبت کند. با این کار ذهن از یادآوری این که چه کارهایی را باید انجام دهد رها می شود و می تواند بر اساس یک روند صحیح روی انجام کارهای پیش رو تمرکز نماید. در روش های سنتی مدیریت، همه ی مفاهیم حول محور اولویت بندی می چرخد اما در روش GTD برای انجام کارها یک فرآیند مشخص تعریف می شود و طبق این فرآیند کارها یک به یک انجام می شوند. این روش بر مبنای ساده سازی فرآیند ثبت، کنترل و دریافت تمام اطلاعاتی که برای انجام یک کار ممکن است لازم شود، شکل گرفته است. یکی از بهترین مزیت های این روش این است که به ما می گوید تا چه کاری را الان انجام دهیم، چه کاری را به دیگری واگذار کنیم و چه کاری را به آینده موکول کنیم. علاوه بر این GTD یک فلسفه برای مدیریت کارهاست و نه یک ابزار و این به شما اجازه می دهد تا متناسب با محیط کار و حرفه ی خود از آن استفاده کنید. این روش برای تسلط بر مدیریت اجرای کارها ۵ مرحله را پیشنهاد می کند :

– تمام مواردی را که ذهن ما را به خود مشغول کرده است در یک جا جمع آوری کنیم

– بررسی کنیم که این موارد چه هستند و قرار است تا چه کاری را بابت آنها انجام دهیم

– مشخص کنیم که قرار است چه نتیجه ای از آنها بگیریم

– تصمیم بگیریم که قرار است کدام کارها را اول انجام دهیم

– کارها را به معنای واقعی تمام کنیم

مطمئنم که پس از خواندن این مراحل ساده با خود گفته اید که من هم دقیقا همین مراحل را طی می کنم اما هیچ وقت کارهایم ساماندهی نشده اند. علت این است که همه ی ما در یکی از این مراحل ضعف داریم، یعنی ممکن است تمام ذهن خود را بر روی کاغذ خالی کنیم اما هرگز ننویسم که قرار است از آنها چه نتیجه ای بگیریم یا ممکن است که در اولویت بندی کارها دقت لازم را به کار نبندیم و یا در مرحله ی آخر کار را تمام نکنیم. دیوید آلن در کتاب صوتی مدیریت زمان به روش GTD می گوید که کیفیت نهایی انجام کار توسط شما می تواند به اندازه ی بی کیفیت ترین مرحله پایین بیاید. پس برای به نتیجه رسیدن، این زنجیره باید همواره به درستی کار کند. البته ابزارهای دیجیتال مانند اپ های موبایل که به تهیه لیست هایی برای انجام دادن کارها کمک می کنند می توانند به استفاده از این تکنیک کمک کند. اپ Any.do به خاطر سادگی وارد کردن تودوها، امکان یاداوری و همچنین رایگان بودن می تواند بهترین گزینه باشد.

البته بهترین روش برای آنکه یاد بگیریم این فرآیند را به درستی پیاده سازی کنیم، ضعف های خود را در هر کدام از مراحل برطرف کنیم و از اپ های موبایل برای این کار بهره بیریم، اینست که این تکنیک را از زبان خود دیوید آلن با گوش دادن به کتاب صوتی تکنیک مدیریت زمان به روش GTD ، که حدود یک ساعت از وقتمان را خواهد گرفت، یاد بگیریم. این کتاب صوتی از وبسایت نوار قابل دریافت است.

۰

ارزش تکنولوژی

یک متخصص جامعه شناس با تاکید بر اینکه ارزش های اخلاقی و تکنولوژی باید با یکدیگر ترکیب شوند، گفت: یکی از دلایلی که فعالیت های انسان دوستانه کمتر مورد توجه قرار دارد؛ این است که افراد در بسیاری از موارد در بوجود آوردن تکنولوژی نقشی ندارند و هنگامی که  وارد فضای تعاملی انسان ها می شود بر اخلاق و رفتار آن ها سلطه پیدا می کند.

 با توجه به اینکه ایرانی ها به تعارف هایی که در بعضی مواقع هم باعث معذب شدن دیگران می شود، شهرت دارند اما وقتی که تکنولوژی وارد زندگی آنها می شود، به یکدیگر توجهی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: با وجود آموزه های اخلاقی ایرانی ها (مانند انسان دوستی، نوع دوستی، احترام به دیگران) با هر ایده و مذهبی که دارند اما متاسفانه این آموزه ها مورد استفاده قرار نمی گیرند و اغلب افراد فکر می کنند که توجه به این آموزه ها و انجام آن باید بدون وجود تکنولوژی باشد. در صورتی که اخلاق و تکنولوژی باید در کنار هم انجام شوند.

این جامعه شناس یادآور شد: به طورکلی ایرانیان به نوعی تولید کننده تکنولوژِی هستند اما متاسفانه تولید کننده فرهنگ تکنولوژی نیستند و باید به این مسئله توجه زیادی در سطح کشور شود. بنابراین برای بالا بردن درک عمومی درباره فعالیت انسان دوستانه رسانه های مکتوب، غیر مکتوب و به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری می توانند با ایجاد برنامه هایی ارزش های اخلاقی را با تکنولوژی ترکیب کنند.

بیات تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم که هر کشوری فرهنگ و هنجارهای خاص خود را دارد و مردم ما هم باید با توجه به رسم و رسوم، فرهنگ و هنجارهای خود با دیگران برخورد کنیم. همچنین برای ترویج فرهنگ انسان دوستانه باید رفتار های خودخواهانه را کنار بگذاریم.

وی با بیان این مطلب که توجه به رفتارهای انسان دوستانه در شرایط مختلف تغییر می کند، خاطرنشان کرد: در شرایط عادی توجه به دیگران و رفتارهای انسان دوستانه بسیار کمرنگ می شود و برعکس آن در شرایط خاص مانند زلزله وقتی هم نوعان را می بینیم که با درد مواجه شده است، چه بسا برای کمک به یکدیگر از خود بگذریم که باید این نوع دوستی و انسان دوستی را در شرایط عادی هم انجام دهیم.

این جامعه شناس در پایان تاکید کرد: برای رسیدن به فعالیت انسان دوستانه و ترویج آن در کشور احتیاج به یک بازسازی و نوین سازی آموزه های دینی و اخلاقی است و باید سعی کنیم که این موضوع در کشور رواج پیدا کند.

گفتنی است؛ 19 آگوست برابر با 29 مردادماه روز جهانی انسان دوستی نام گرفته است. اختصاص دادن این روز راهی برای بالا بردن درک عمومی درباره ی فعالیت های جهانی انسان دوستانه است.

۰

چجور کتاب بخوانیم

چگونه شما حجم زیادی مطلب را از جاهای مختلفی مثل کتاب ها و نوشته ها را وارد بخش قابل اعتمادی از ذهن خود می کنید؟ برای بسیاری این کاری بس دشوار است! لذا برای آسان تر شدن یادگیری مطالب در اینجا باهم چند مرحله را مرور می کنیم که اگر شما این مراحل را انجام دهید نه تنها مطالعه کردن دیگر برای شما دشوار نخواهد بود بلکه این امر برای شما لذت بخش خواهد شد.

مطالب را برای خود جالب و جذاب کنید

یک بحث کاملاً جدی و منطقی انگیزه لازم را به شما نمی دهد و شما بعد از مدت کوتاهی دلسرد شده و مطالعه کردن را رها می کنید، و تجربه نیز ثابت کرده که انگیزه هایی مثل رفتن به دانشگاه خوب و یا ساختن آینده ای رویایی نیز انگیزش لازم را برای شخص فراهم نمی کند، حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه مطالبی که قرار است بیاموزیم را برای خود جذاب و لذت بخش کنیم تا از خواندن و فراگیری آن ها خسته نشویم؟ بایستی همیشه به کار خود به هر طریق ممکن عشق بورزیم و زیبایی ها و کاربردهای آن را در زندگی خود مشاهده کنیم یا وقتی که به تفریح می روید به گوشه و کنار توجه کنید و به دنبال کاربرد مطالب خوانده شده بگردید.

2 زمان خود را مدیریت کنید

برای خود برنامه هفتگی داشته باشید و ساعات مطالعه برای هر روز را با توجه به نوع درس و میزان دیگر فعالیت های خود تنظیم کنید،داشتن برنامه از قبل تنظیم شده به شما در این راستا بسیار کمک می کند و شما را تا حد زیادی از سردرگمی خارج می کند و به شما هدف می دهد.

3 در بازه های 20 تا 50 دقیقه ای مطالعه کنید

محققان ثابت کرده اند که ذهن انسان برای ساختن یک خاطره بلندمدت به زمان نیاز دارد و مطالعه بدون توقف و طولانی مدت به تشکیل این خاطره از آموخته های شما کمک نمی کند و صرفاً باعث می شود شما حجم زیادی از مطالب طبقه بندی نشده را وارد ذهن خود کنید و در کوتاه مدت نیز آن ها را فراموش کنید .

4 یک جای مناسب برای مطالعه اختصاص دهید

مکان مطالعه بایستی آرام و ساکت باشد و جو مطالعه را به شخص انتقال دهد از این رو همیشه بایستی آرام ترین نقطه ممکن را برای مطالعه انتخاب کنید البته بعضی با صدای موسیقی و تلویزیون می توانند مطالعه کنند، افرادی که عادت به شنیدن صدای موسیقی هنگام مطالعه دارند بایستی در حد امکان از موسیقی های بی کلام استفاده کنند.

5 ذهن خود را پاک کنید

اگر قبل از شروع مطالعه یا هنگام مطالعه متوجه شدید که پرش ذهن دارید و نمی توانید تمرکز کنید بایستی چند دقیقه مطالعه را متوقف کنید و مواردی که ذهن شما را مشغول کرده را در گوشه ای یادداشت کنید و بعد از آن به خود بگویید که بعداً به آن ها رسیدگی می کنید.

6 در هنگام مطالعه هوشمندانه تغذیه کنید

افراد هنگام مطالعه به دلیل مصرف کردن انرژی دچار گرسنگی می شوند لذا برای جبران این کمبود انرژی افراد بایستی مواد غذایی مصرف کنند که دراین باره نکاتی را بایستی رعایت کنند مثلاً نبایستی بگذارید تا گرسنه شوید و بعد به دنبال تهیه مواد غذایی برایید بلکه بایستی از قبل مواد غذایی برای خود مهیا کرده باشید تا وقت شما برای تهیه غذا هدر نرود و نکته دیگر که بایستی مورد توجه قرار گیرد این است که نباید غذاهایی مصرف شود که حجم زیادی از کالری را وارد بدن کند زیرا حجم زیاد کالری باعث می شود که جریان خون بیشتر اطراف معده برود و در نتیجه انسان دچار کسالت و بی حالی می شود که نتیجه آن کم شدن تمرکز است.

7 نوشته های خود را دوباره در خانه پاکنویس کنید

بسیاری از اوقات مشاهده می شود که افراد وقتی سر کلاس هستند بیش از حد لازم به نظافت و مرتب بودن جزوه خود توجه می کنند به نحوی که از اصل موضوع غافل می شوند بنابراین توصیه می شود که سر کلاس درس جزوات و یادداشت های خود را بیشتر به صورت چرک نویس بنویسیم و بعداً آن ها را در خانه پاکنویس کنیم.


چکیده و اصل مطلب را ابتدا یاد بگیرید

برای یادگیری مطالب جدید هر چه که جلوی چشم شما آمد را حفظ نکنید و یا از اول شروع به خواندن و حفظ کردن مطالب نکنید زیرا هم با این کار باعث ورود حجم زیادی از مطالب به ذهن خود به صورت ناگهانی می شوید وهم از طرف دیگر یادگیری تدریجی بسیار کارساز و پایدارتر است، در ضمن بایستی یادآوری شود که ارتباط دادن مطالب به هم به یادگیری بسیار کمک می کند، هر گاه که می خواهیم مطالب را مرور کنیم کافی است که فقط کلمات هایلایت شده را مرور کنیم البته شاید با این کار خود ارزش مادی کتاب خود را به صورت زیادی کاهش دهید ولی در حقیقت با این کار به سرعت بخشیدن به مرور کردن مطالب کمک زیادی می کنید ، در ضمن نبایستی فراموش کنیم که مرور در امر یادگیری نقشی حیاتی را بازی می کند.

9 از فلش کارت استفاده کنید

بسیاری از افراد در به خاطر سپاری مطالب با مشکل روبرو هستند که بهترین روش برای حفظ کردن مطالب استفاده از فلش کارت است بدین گونه که افراد می توانند با کمک یک تکیه کاغذ و یا نرم افزارهای مربوطه این کار را انجام دهند بدین گونه که بایستی سوال را یک طرف کاغذ نوشته و جواب را بر طرف دیگر آن بنویسند و هرگاه که موعد مرور مطالب شد با خواندن سوال جواب آن را بدهند و تا جای ممکن هم بایستی سعی کنند که جواب را نگاه نکنند تا از این طریق ذهن خود را به فعالیت وادارند.

10 مطالب را به هم گره بزنید

بهترین روش برای یادگیری بلندمدت مطالب گره زدن و مربوط کردن مطالب جدید با مطالب قبلی است. زیرا با این کار هم به یادگیری سریع تر مطالب کمک کرده ایم و هم دیرتر مطالب را فراموش می کنیم، شما می توانید با خلاصه کردن مطالب آموخته شده و همراه داشتن آن در همه جا به مرور مکرر آن مطالب بپردازید که نتیجه آن به خاطر سپردن آن مطالب در حافظه بلندمدت است.

11 از مطالعه گروهی کمک بگیرید

شما می توانید برای تثبیت مطالب خود این مطالب را به دوستان خود درس دهید و آن ها نیز متعاقباً مشکلات شما را برطرف کنند که با این کار هم می توانید از دانش دوستان خود استفاده کنید و هم خستگی مطالعه تنهایی را از بین ببرید.

12 تا جای امکان از شبکه های اجتماعی دوری بجویید!

بسیار دیده شده که افراد هنگام مطالعه حواسشان به شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و یوتیوب جذب شده و از کار اصلی خود غافل شده اند که توصیه می شود که یا هنگام مطالعه اینترنت خود را قطع کنید و یا با برنامه ریزی برای بررسی کردن حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی در زمانی غیر از ساعات مطالعه، عوامل پرش ذهن خود را به حداقل برسانید و به افزایش تمرکز خود کمک شایانی کنید.